Pågående undergång

24 Maj

Så här upphör världen marknadsförs som en slags dystopi med hotet om en annalkande miljökatastof. Så här skriver förlaget på romanens baksida: ”Hur lever vi, om vi vet att världen snart kommer att upphöra?” Jag hör inte till dem som blir uppiggad av att läsa om katastrofer så därför blev jag lätt besviken när jag läste förhandsreklamen om Philips Teirs nya bok eftersom jag gillade hans debut så mycket. Efter en stunds läsning inser jag att den mer än något annat är en skildring av den pågående kollaps som sker just nu, runt omkring på många fronter samtidigt. En smygande sådan. Redan i författarens första roman Vinterkriget visade sig Teir vara en lysande relationsskildrare. I den nya romanen tar han upp den tråden. Personskildringarna är fortsatt spännande när han skriver om äktenskap på upphällningen, syskon, tonårsförälskelse, barndomsvänner och sist men inte minns en äkta sektledare som utsett den finska skärgården till platsen för undergången. Kanske kan den här romanen få in någon mer än mig bland dystopiläsarnas trogna skara eller åtminstone bättre förstå charmen med genren?/Anna

