Vårens böcker, ett litet litet urval

20 Dec

Nu är det snart vår! Joho, snart vänder det! Och det säkraste vårtecknet för en bibliotekarie (som jag är) är att börja längta efter de nya böckerna jag ska få läsa. Fyra gånger om året ger Svensk bokhandel ut tjocka kataloger med mycket av den svenska utgivningen samlad och nu har precis katalogen för vårens böcker dimpit ner på mitt skrivbord.

Här har jag valt ut fem böcker jag är nyfiken på och vill läsa nästa år.

Memorys bok av Petina Gappah

Jag läste Petina Gappahs novellsamling Sorgesång för Easterly för flera år sedan och tyckte mycket om den, det här är Gappahs första roman på svenska och den handlar om Memory som sitter dödsdömd i Zimbabwe.

Gruppen av Mary McCharthy

Trenden med att ge ut bortglömda klassiker och okända mästare verkar hålla i sig. Efter Paula Fox, John Williams och Lucia Berlin kommer nu Mary McCharthy. Gruppen har jag hört talas om i flera år på amerikanska litteratursidor och poddar och det finns faktiskt en gammal svensk översättning. Jag ser fram emot att läsa en nyöversättning av den här amerikanska klassikern som enligt förlaget är en milstolpe i den amerikanska litteraturen. Banbrytande i sin skildring av unga kvinnors sexualitet och frihetslängtan i 1930-talets New York.

Tiden är inte än av Elin Boardy

Jag är inte så förjust i historiska romaner och får mindre och mindre intresse ju längre bort i tiden de utspelar sig. Den här romanen utspelar sig under digerdödens 1300-tal, alltså för alldeles för länge sedan för mig. Men så är det ju Elin Boardy vars tidigare romaner jag läst och tyckt mycket om, trots att de alla är historiska  på olika sätt. Så är det någon som får ta med mig till digerdöden är det Elin Boardy.

Sanning och skvaller av Curtis Sittenfeld

Jane Austen är kanske den författare som inspirerat till flest omskrivningar av andra författare? Här är det Austens roman stolthet och fördom som fått 2000-tals kostym av Curtis Sittenfeld. Curtis Sittenfeld har tidigare skrivit romanerna I en klass för sig, presidentens hustru och systerland, de två förstnämnda har jag läst och kan verkligen rekommendera!

Så här upphör världen av Philip Their

Jag älskade Theirs förra bok, Vinterkriget, den handlade om en skilsmässa och var sådär tragikomisk, sorglig men samtidigt väldigt väldigt rolig, jag minns fortfarande vissa scener tydligt. I sin nya bok står det återigen en familj i centrum, den utspelar sig i Österbotten i Finland och handlar enligt förlaget om lögner och livsval, låter spännande!

 

 /Ida

 

