Ink and bone: The Great Library

15 Sep

När jag surfade runt lite på nätet en dag så snubblade jag över en fantasybok för ungdomar som skulle handla om bibliotek.
Jag behövde inte läsa något mer, redan där var jag fast. En fantasybok som dessutom utspelar sig på bibliotek i Alexandria, det är allt som jag tycker är intressant.

Rachel Caine skriver om historien där det fantastiska biblioteket i Alexandria inte försvann och där utbildas de bästa bibliotekarierna i världen.
Det är inget lätt jobb att vara bibliotekarie förstår man på deras träning (det är det inte i verkligheten heller!), speciellt inte i varma Egypten.

Boken utspelar sig i framtiden och ingen får äga originalutgåvor av böcker, de får bara Biblioteket ha.
Det är mycket illegal handel med böcker och Jess Brightwell, som är bokens huvudperson, är en ”löpare” som springer med illegala böcker från hans familjs hemliga lager till köpare. Han blir nästan tvingad av sin familj att börja på Bibliotekets utbildning till bibliotekarie för att kunna vara nära originalutgåvor men när han väl kommer till Alexandria vill han inte längre hålla på med sin familjs illegala affärer. Men Biblioteket är inte det han tror att det är..

Boken finns just nu bara på engelska men den har ett lättläst språk.
Väldigt bra bok och spänning mest hela tiden med historiska blinkar här och där. En riktigt bra fantasybok för ungdomar!

Knowledge is power.

 

/Josefin

