GÅ BARA

22 Aug

ga-bara-min-flykt-fran-somalia-till-sverigeJag ser dig på gatan, du kommer till mig på jobbet och vill låna en dator eller en språkkurs. Jag ser att du kommer från ett annat land, vad har hänt, varför flydde du?

När jag läser boken Gå bara skriven av Abdi Elmi och Linn Bursell får jag några svar på mina frågor. Jag får följa Abdi från Somalia, han är 14 år gammal och ser inte någon annan utväg än att lämna sin familj för att slippa döda och antagligen själv bli dödad i al-Shabaab. al-Shabaab är en islamistisk organistion som är en del av Al-Qaida.
När en ung soldat dör får föräldrarna ett brev där det står ”Grattis din son har kommit till paradiset”.

Abdis flykt går genom Etiopien, Sudan, Libyen, Malta och slutligen Sverige. Han överlever att sitta inspärrad av människosmugglare, där vardagen är misshandel och våldtäkter. Abdi klarar en vandring genom öknen utan tillräckligt med mat och till slut heller inget vatten. Många andra dog på vägen. Han blir satt i fängelse i Libyen där inga mänskliga rättigheter gäller. ”Medelhavet är en gravplats utan minnesmärken” men Abdi överlever även det.
En ensam rädd och trött pojke kommer till Malta där han ska söka asyl enligt Dublinförordningen. Men det är omöjligt för honom att få ett liv där, han måste fortsätta att fly.
Kanske förstår jag bättre nu, varför du flydde, varför du lämnade din familj och ditt land.
Den finns att låna på biblioteket beställ den här.
/ÅSA

