1 Jul

Miniatyrmakaren av Jessie Burton

miniatyr

Det är Amsterdam, 1600-tal. Artonåriga Ella flyttar som nygift från landet till staden där handel står i centrum. Hennes man är den äldre köpmannen Johannes och det är ett så kallat gott parti, Ellas familj har hamnat på obestånd och att gifta bort henne rikt är av högsta prioritet. Men livet i staden blir inte som Ella tänkt sig, hennes man är inte den han utgett sig för att vara och i huset visar det sig på en svägerska som inte alls hade tänkt att Ella skulle få bestämma eller vara frun i huset.

För att roa sin unga fru skaffar Johannes ett kabinett, ett miniatyrhus eller dockskåp som är en exakt kopia av huset Ella just flyttat in i. Det är en oskyldig leksak som inte verkar så oskyldig efter ett tag, i Amsterdam finns en mystisk miniatyrmakare som Ella får kontakt med och som verkar känna till alla hemligheter i huset. Och de är många.

Det här är en historia med frasande kjolar, hemligheter och ett hårt liv trots välståndet. Jag brukar inte gilla historiska romaner men den här sögs jag in i och jag tyckte att jag var där, i Amsterdam, på 1600-talet. Det är ett gott betyg!

Miniatyrmakaren är Jessie Burtons debut och romanen skrevs med inspiration av ett riktigt dockskåp som Burton såg när hon var på resa i Nederländerna. Huvudpersonen Nella är baserad på dockskåpets ägare Petronella Oortman även om inte mycket är känt om henne numera.

Det här är härlig sommarläsning, det är spännande och engagerande och nu vill jag åka till Amsterdam och se dockskåpet på riktigt!

/ida

 

