Mina bästa bokpoddar, hela listan!

27 Maj

 

 

Det finns ju tillfällen då det är svårt att sitta ner med en bok. Disken ska diskas, en ska åka till jobbet, en ska kanske ligga i tusen år och vänta på att barnet bredvid ska somna. Då brukar jag lyssna på poddar. Poddar är alltså podcasts och jag hittade den här betydelsen:

”En podcast (poddsändning, podradio eller pod) är ett enkelt sätt att prenumerera på ljud- eller videofiler via nätet. Via ett program eller en app, väljer du vad du vill lyssna på, sen får du nya avsnitt löpande.”

Jag använder podcaster för att sätta ihop min egen radiokanal, blandar traditionella radioprogram med poddar folk gör själva.

och jag älskar såklart bokboddar mest. Här är mina favoriter just nu:

Ett eget rum : Smart, rolig och personlig podd där de ofta läser samma bok och diskuterar den. Den här podden är snyggt klippt och känns proffsig, det är skönt som omväxling till enklare pratpoddar. Böckerna är oftast väldigt eländiga och mörka vilket jag gillar. Tyvärr har de en stor kärlek till Twin Peaks och skräck men ett stackars harhjärta som mitt kan ju inte få allt alltid? Podden görs av Helena Dahlgren, Tuva Homlander och Marcus Stenberg

 

En förbannad podd : Inte särskilt förbannad utan mer rolig och krass. Två administratörer och småbarnsföräldrar poddar om vad de läser och vill läsa. Tipsar ofta om e-böcker och nya böcker. Jag blir alltid inspirerad och vill läsa allt de pratar om. Nu startar de dessutom facebookbokcirkel så att lyssnarna kan läsa tillsammans med dem. Podden görs av Sofia och Katta.

 

Mellan raderna : Podd med rätt stort inslag av finlandssvenska författare på grund av att Peppe Öhman är finlandssvensk i exil. Roligt med ett språkområde och en bokutgivning jag inte har så stor koll på. Det är lättsamt, smart och feministiskt. Podden görs av Jeanette Öhman och Karin Jihde.

 

Bibliotekspodden : Jeanette Malm och Elisabeth Skoog är bibliotekarier i Halmstad och gör en av få bibliotekspoddar. Här har de ofta gäster och pratar om läsning, böcker och bibliotek. Enda podden som nästan alltid tar upp till exempel lyrik och fackböcker. Föredömligt korta poddar, det är skönt att ibland hinna lyssna klart på en gång.

Nord och Francke : Ganska nystartad podd med de två kulturjournalisterna Maria G. Francke och Kristin Nord  på sydsvenskan. Här avhandlas högt och lågt men nästan alltid med någon koppling till böcker och litteratur.

Lundströms bokradio : Går i p1 på lördagar men eftersom barn och helgplaner sällan går med på att styras efter radiotablån så lyssnar jag i efterhand via min poddapp. Här avhandlas mest nya böcker och ibland bokcirklar om de där böckerna som borde läsas. Det märks att många lyssnar på Lundströms bokradio för på måndagar brukar reservationsköerna dra iväg på böcker de tipsat om där.

 

Books on the nightstand och Book Riot : Två amerikanska poddar. Books on the nightstand har hållt på i många år och drivs av två förlagsanställda som pratar om böcker de vill läsa, böcker de läst och böcker som snart ska komma ut I USA. Book Riot är mer en podd om bokmarknanden i USA och vad som händer där. en rolig grej med att lyssna på poddar från andra länder är när de ibland tar upp svenska fenomen och i det här fallet böcker (alltså Stig Larsson)  och hur de uppfattar Sverige. Det är inte ofta jag känner mig exotisk men det gör jag när de pratar om fantastiska, konstiga Sverige.

/Ida

 

 

