min fantastiska väninna av Elena Ferrante

18 Apr

ferrante

Elena Ferrante är en pseudonym och det pågår vilda gissningar om vem som kan gömma sig bakom. Hennes genombrott har varit stort med de fyra böckerna som går under namnet Neapelkvartetten. Nu finns äntligen den första utgiven på svenska och jag kastade mig över den.

Berättelsen startar i nutid då en äldre Elena får reda på att hennes barndomsvän Lila är försvunnen. Elena ger ett ganska krasst intryck och hon verkar inte så intresserad av vad som kan ha hänt Lila. Istället börjar hon minnas tillbaka till deras gemensamma uppväxt i femtiotalets Neapel. Och vilken uppväxt! Det är våldsamt och fattigt, Elena upplever från första stund konkurrens med Lila, där Elena måste anstränga sig är allt så enkelt för Lila. Lila är som en naturkraft, ibland i kontroll över vad hon sätter igång och ibland inte alls. Dåtidens Neapel framstår som våldsamt och svårförståeligt, de två flickorna har olika strategier och vi får följa dem nära genom Elenas ord.  I den här första boken får vi följa de två vännerna fram till sextonårsåldern och jag som inte så gärna läser på engelska satte mig genast i kö på den andra boken på engelska, jag kan inte vänta!

Jag hade så högt ställda förväntningar att jag var förberedd på att bli besviken. Men det blev jag verkligen inte, jag försökte förklara vad det var som är så bra men kunde inte sätta ord på det, det är bara bra helt enkelt. Personerna stannar kvar hos mig och jag slukade allt, den komplicerade vänskapsrelationen, femtiotalets Neapel, klasskillnaderna som är så avgrundsdjupa, skillnaden mellan att kunna prata italienska istället för napolitanska, ja allt gör Elena Ferrante levande och spännande.

 

En sak jag hade svårt med var alla dessa namn, varje person har ett för- och efternamn men har också minst två smeknamn och tillhör en släkt som också har smeknamn. Jag testade att lyssna på boken men gav snabbt upp då jag inte alls hängde med. I tryckt version gick det lättare och jag kunde bläddra tillbaka och dubbelkolla om det var något namn jag inte kom ihåg.

 Men oavsett namnfrågan (och det finns ett användbart register längst fram!) så är det här en bok väl värd att läsa, absolut en av de bästa böckerna jag kommer att läsa det här året!

/ida

 

 

 

 

