Bodil, du fattas mig.

11 Feb

 

När Bowie och Alan Rickman gick bort funderade jag på varför folk som inte kände dem sörjde, jag hade svårt att förstå. Visst det kommer inte komma något mer vi kan ta del av men vi kände dem ju inte. Sen kom beskedet om att Bodil Malmsten gått bort och jag förstår nu. Hon fattas mig. Inte bara hennes böcker utan Bodil som person. Hennes stora vackra ord om läsning och om att skriva, hennes fräna men alltid tänkvärda ord om Sverige och världen, hennes humor. Hennes ord i de former de kom.

Här tänkte jag ge er lite utplock av det jag tycker bäst om ur Malmstens långa lista med poesi, loggböcker, noveller och romaner.

Loggböckerna:

De-från-norr-kommande-leoparderna

De blev fem till antalet, loggböckerna. Vackert formgivna med bilder, teckningar och kortare texter om det där vi kallar livet. En blogg från början som sedan blev en bokserie mellan åren 2005-2013.

”i äventyrsböcker med fartyg och pirater skriver kaptenen loggbok. I loggboken noteras vindstyrka i sekundmeter, problem med fartyget, last, personal; i loggboken bokför kaptenen det som löpande sker med skeppet. Nuläget fastlås. Ute på villande hav. Här är vi kapten Nemo, här är vi” (ur förordet till den första loggboken Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig)

 Undergångarens sånger – noveller

undergångarens

Det var länge sedan jag läste den här novellsamlingen men jag tänker ibland på vissa berättelser. Särskilt den med den ofrivillige naktentittaren. Novellsamlingar kan ibland vara svårt att sträckläsa men inte den här.

Sista boken från Finistère

Sistaboken-e1447586307219

Jag tror att vi är många som fortfarande inte hade vetat att Finistère existerat om inte Bodil Malmsten berättar det för oss. Hon skrev först priset på vatten i Finistère om hur hon flyttade till den lilla orten i Frankrike. Hur det var hennes plats på jorden. Och sedan några år senare skriver hon en av de sorgligaste böcker jag har läst, en avskedssång till hennes älskade Finistère. Jag vet att jag inte ska lägga mig i folks privatliv men om det är något jag skulle vilja veta är det varför hon behövde flytta. Det var ju hennes paradis!

Vill du få en snabb uppfattning om Bodil Malmsten rekommenderar jag den här korta intervjun om sommarläsning. Buttert men den stora kärleken till böcker lyser igenom allt.

/Ida

 

 

 

