Modifierad detektiv

29 Sep

Försupen skild, manlig operaälskare med viktproblem. I många deckare förekommer schablonen av en detektiv som vi alla känner igen. Sara Lövestam har valt att göra något helt annat i sin planerade tetralogi om Kouplan. I sanning med modifikation möter vi en person som går emot strömmen i deckarlitteraturen. Kouplan är en försiktig akademiker med ”tusen försvårande omständigheter” som Lövestam skriver i efterordet till nummer ett i serien. Vidare skriver hon: ”Varifrån kom Kouplan? Jag tror att han kom från mitt liv, situationer jag befunnit mig i, livshistorier jag hört från mina elever som jag lärt känna under mina år som lärare i svenska för invandrare. Sällan har man bara ett problem. Ofta klumpar de ihop sig. Och verkligheten överträffar alltid dikten.” Sanning med modifikation är mer än en vanlig deckare. Det är en roman som får dig att fundera på om allt verkligen är som det ser ut att vara? Den vänder och vrider på föreställningar och fördomar hos läsaren. Jag ser redan fram mot att läsa Önska kostar ingenting,  nästa del som kommit ut i dagarna./Anna

