Farmors finrum

25 Aug

skrivarkursimg004Här kommer nu det sista bidraget från sommarens skriv ditt liv-kurs.  I höst finns nya möjligheter att utveckla sitt skrivande i skrivarpedagog Jenny Greens, NBV:s och bibliotekets regi. Kursen börjar den 13 september och anmälan sker direkt till jenny.skrivpedagog@gmail.com

Farmors finrum

Jag lämnade hallen bakom mig och gled in i finrummet, den heligaste platsen i hela huset enligt min farmor. Jag tror aldrig att hon använde rummet till något annat än att ta emot gäster.

Försiktigt gick jag över det nypolerade parkettgolvet, till långbordet som tveklöst dominerade rummet och som vanligt var täckt av en nypressad vit duk. Över bordet hängde kristallkronan som skulle komma att hamna på tippen efter min farmors död, eftersom ingen orkade hålla den ren. Samma öde skulle befalla spetsgardinerna som jag på den tiden tyckte var så fina.

Men det finaste av allt var nog kakelugnen, som ägde det hörnet som oftast glömdes bort. Så blev för den också, tills min farbror hörde om hur farlig den kunde vara, och då rök den något som jag aldrig sett den göra förr.

Det enda riktigt intressanta i denna dockskåpslika miljö var de föremål som låg vid fönstret, var och en med sin egen historia. Snäckor från när min far grävde brunnen, stenar från Jan Sjöfararen, en av min farmors förolyckade bröder som ingen riktigt pratade om, varför vet jag inte och lär aldrig få veta.

Det dröjde inte länge innan resten av familjen kom in med de obligatoriska sju kakorna och något som min mamma bakat, som alltid smakade bäst. Det bästa av allt var prinsesstårtan som det aldrig fanns tillräckligt av, trots att min syster aldrig åt av den. Fast med dricka var det sämre. Allt som fanns var farmors utspädda citronvatten, sorgligt nog är det en av de få sker som jag minns av min farmor, som jag aldrig kom riktigt att känna.

