Mina olika kök av Eva Stenlund

13 Aug

brödbakimagesU4ZQRRAWHär kommer  deltagartext  nummer två från sommarens Skriv ditt liv-kurs på Ekebäcksgården:

Att lära sig baka surdegsbröd

Nu i efterhand känns det som om oproportionerligt stor del av min första tid som högskolestudent tillbringades i det kollektiva korridorköket på Masthugget. Där uppstod livliga diskussioner runt köksbord och spisar. Folk pluggade, slappade, åt, fikade och pratade. Det påminde lite om folkhögskolans pentryn som jag nyss lämnat, minus musicerandet.

Att flytta hemifrån innebär matlagning i en omfattning som man tidigare inte behövt bry sig om. Man tvingas lära sig laga nya rätter för att slippa från enformigheten som annars lätt infinner sig. Anna Bergenströms Första kokboken i pocketutgåva följde mig de första åren. Av ekonomiska skäl bakade jag även allt matbröd själv och doften av det nybakta och eget eller andras matos ägde en magnetisk dragningskraft på de flesta grannarna.

Det experimenterades friskt med kryddor och ingredienser till överkomliga priser. Jag testade att sätta surdeg. Den skulle till att börja med stå några dagar i rumstemperatur för att få igång processen. Bunken var stor och slatten där på botten såg inte mycket ut för världen. Plast över och så en liten luftglipa i ena hörnet, men var skulle jag ställa den? Bänkarna var överbelamrade, så jag hissade upp den ovanpå ett par köksskåp ovanför matbordet och glömde den för ett tag.

När jag kom hem en dag fick jag underliga kommentarer direkt. – Är det du som har gjort något i köket? – Ja, vad menar du?

Från toppen av skåpet såg jag gråbrunt klet som runnit ner över skåpdörrarna och landat på matbordet. Det såg ut som skit. Jäsningen hade verkligen kommit igång! Så pinsamt. Städningen blev omfattande då degvätskan hunnit torka fast och satt som cement. En del färg följde med vid skrubbandet av dörrarna. Av det som var kvar i bunken blev det surdegsbröd, fast bara lite men desto fler muntra tillrop från olika grannar.

De skulle bara veta att det snart skulle bli ett försök med maskkompostering inne i vårt sopskåp.

 Av Eva Stenlund

Ett svar to “Mina olika kök av Eva Stenlund”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Läs sommarkursens texter! | textdungen - 4 september, 2015

    […] av Lotta Fagerberg Sjöberg Mina olika kök av Eva Stenlund Bakåtblickar av Elisabet Kruus Farmors […]

Kommentarer inaktiverade.

