Bakåtblickar av Elisabet Kruus

11 Aug

skrivarkursimg004Sommaren går mot sitt slut och skrivkurserna på Frölunda bibliotek är avslutade för den här säsongen.Sista kursen vi hade var en Skriv ditt liv-kurs. Två helger satt en skrivargrupp på Ekebäcksgården i Frölunda, fyllde på kaffekoppar, skrev, läste och pratade om hur skrivandet fungerade. Alla skrivuppgifter de fick hade olika fokus. Bland annat fick de prova att skriva utifrån minnen av gamla leksaker, beskriva en människa genom hennes händer och djupdyka ner i fotografier.

När vi skriver måste vi ta ord för ord, rörelse för rörelse. Det är en långsamhet som kräver närvaro. I den närvaron och långsamheten kan skeenden träda fram med en tydlighet som de inte annars har. Ett minne drar fram ett annat och sådant som vi trodde var glömt kommer tillbaka. Kanske märker vi att vi ser på människor vi mött i livet från en annan horisont nu. Kanske får vi en större förståelse för hur vilka vi har blivit och vilka val vi gjort i livet.

Alla som går kurser på Frölunda bibliotek kommer hem med ett knippe nyskrivna texter i väskan. Det är texter av olika längd, skrivna med olika fokus och ur olika perspektiv. Ibland har de skrivits på tio minuter, ibland har skrivtiden varit en halvtimme. Här nedan finns det ett litet axplock av de texter som skrevs under sommarens kurs på Ekebeäcksgården, så att ni ska kunna få en inblick i hur en text kan se ut efter en liten stunds skrivande.

För den som skulle vilja gå en skrivarkurs på biblioteket drar kurserna drar igång igen den 13 september, då kursen Skapande skrivande startar. Den kursen har inget självbiografiskt tema utan kommer öppna upp för olika sorters texter.

Samma gäller för ungdomskursen som börjar den 19 september.

Vill ni veta mer om kurserna får ni gärna kontakta kursledare Jenny Green:jenny skrivpedagog@gmail.com eller titta in på Jennys hemsida http://textdungen.wordpress.com

Här kommer den första texten från Skriv ditt liv-kursen:

Bakåtblickar

Jag har skrivit mycket om min mormor under skrivkursdagarna vi haft på Ekebäcksgården. Själva platsen har varit en inspirationskälla till det. Nu tänker jag skriva lite om min mormors mamma också.

Min mormor tjänade som piga på Ekebäcks gård i början av 1900-talet. Det hus som står där idag fanns inte då utan boningshuset var av äldre datum. Mormor är född och uppvuxen i Bräcka alldeles intill Frölunda kyrka.

Hennes mamma, min gamlamormor, var barnmorska i Frölunda socken. Gamlamormor var en ovanlig kvinna för sin tid. Så gott som alla invånarna i socknen hade någon form av relation till Liva, barnmorskan. Hade hon inte hjälpt dem eller deras anhöriga vid barnafödande, hade hon kanske bistått med någon annan form av vård. Eller goda råd. Liva vandrade långa vägar för att finnas till hands när kvinnorna skulle föda. Och sedan gick hon till dem igen efter ett tag för att se att allt var som det skulle. De nyförlösta kvinnorna fick inte gå så långt.

En speciell detalj i sammanhanget var att Liva, eller Olivia som hon egentligen hette, fick tillstånd av Säröbanans ägare att gå på banvallen. Det var tydligen mycket ovanligt att någon fick göra det.

Jag har träffat min gamlamormor men då var jag bara en liten bebis och minns tyvärr inte det. Vad jag fått veta är att hon då sa till min mamma, som var bekymrad för att jag var en sådan liten bebis, att ”hon kommer att klara sig”.

Det känns gott även så här långt efteråt (60+) att ha fått det omdömet av en sådan stark självständig kvinna som Liva.

Av Elisabet Kruus

Ett svar to “Bakåtblickar av Elisabet Kruus”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Läs sommarkursens texter! | textdungen - 4 september, 2015

    […] av Lotta Fagerberg Sjöberg Mina olika kök av Eva Stenlund Bakåtblickar av Elisabet Kruus Farmors […]

Kommentarer inaktiverade.

