Att gå vidare när sorgen drabbar

7 Maj

I debutanten Marit Sahlströms Och runt mig faller världen får vi följa en släkt där allt raseras. En till synes genomsnittligt lycklig familj drabbas av övermäktiga sorger och familjemedlemmarna blir märkta av sorgen på olika vis. Handlingen som innefattar tumörer, självskadebeteende och ett dubbelsjälvmord blir för mig som läsare till slut så tung att jag funderar på att genast slå igen boken som protest mot all sorg och allt elände på en och samma gång i denna tunna lilla volym. Något håller mig dock kvar för jag anar en ljusning i svärtan. Dessutom skriver Sahlström så sparsmakat vackert att det skapar hopp i sig. Romanens berättare förmår trots allt formulera sig. Den bygger delvis på självbiografiska händelser. /Anna

