Hon hette Jennie

2 Jun

hon hetteMoa Herngren har skrivit en ny roman. Hon har även skrivit bl a  Allt är bara bra, tack – 2007,  Jag ska bara fixa en grej i köket – 2010 och Jag skulle aldrig ljuga för dig – 2012.
Moa Herngren skriver rappt och underhållande om svåra ämnen. De två första böckerna, Allt är bara bra, tack  och Jag ska bara fixa en grej i köket  behandlar tunga ämnen som våld i nära relation och alkoholism. Jag skulle aldrig ljuga för dig och Hon hette Jennie är mer skruvade, de handlar om att tappa greppet och gå över gränsen.

Hon hette Jennie har även den ett tungt tema, cancer och för tidig död.
Huvudpersonen Sara är en konstnär som har flera misslyckade relationer bakom sig, men hon är fri och lever ett kravlöst liv. När hon träffar advokaten John blir hon passionerat förälskad men John har sorg, hans fru har ett år tidigare dött i cancer. Förälskelsen suger in dem båda i ett rus.  Men snart börjar tvivlen och den döda Jennie blir allt mer central. Är John verkligen redo för ett nytt förhållande han älskar ju fortfarande sin fru? Är det okej att Sara älskar och sover med John i den säng som Jennie dog i? Det snurrar på och Sara börjar gå över gränsen,  hon gör sig mer och mer lik den perfekta Jennie.

Det finns en parallelhistoria om den cancersjuka döende Katarina som skriver en blogg om sin sjukdom. Sara läser bloggen och blir allt mer besatt av den….
Jag tycker inte att den är relevant för handlingen, det är relationen mellan John och Sara som man vill följa. Jag skumläser avsnitten om Katarina och gillar det inte riktigt.

Hon hette Jennie har inte fått så bra recensioner och jag håller med om att historien inte håller ihop så bra i vissa delar men den är klart läsvärd enligt mig.

/Åsa

