Legenden om Tann

8 Jan

tann1För flera år sedan så läste jag ”Tanarog Yxkämpen” av Niklas Krog. När jag skulle ha semester i somras så såg jag helt plötsligt att det fans fler böcker om den här lille gynnaren, nämligen sju stycken. Jag lånade med mig alla hem och tro mig, jag sträckläste dem. Det här är en riktigt bra lättläst serie för de allra minsta bokslukarna och de är utomordentliga att läsa högt också.

Det är mycket fina illustrationer i böckerna vilket bidrar till den fantastiska helheten. I den första boken är det Nils-Petter Ekwall som tecknat och de andra böckerna är det Johan Egerkrans som står för bilderna.

Huvudpersonen i böckerna är den lille dvärgen Tanarog, som bor med hela sitt folk i Randbergen. De går aldrig utanför grottorna som de huggit ut i berget, utan är där inne för jämnan. Men Tanarog eller Tann, som han kallas för, har en obändig längtan att komma ut i grönskan och solen. Ett litet hål i en grotta är enda utsikten, men där är han ofta. En vacker dag lyckas han krångla sig ut och plötsligt så har han hela skogen framför sina fötter. Så blir det att han råkar ut för det ena äventyret värre än det andra. Redan i första boken träffar han en vandrande ek, som heter Bladhus och i den andra boken träffas han och Skogsflickan Aina. Dessa tre skall sedan följas åt i alla äventyren. Det är vänskap, mod och mycket humor. Fantastiska böcker./ Anne-Lill

