Gästbloggare 2: Lotta Kindmark

12 Nov

Jag heter Ann-Charlotte och lusten att skriva har funnits med mig sedan jag var liten och lärde mig få till de där snirkliga bokstäverna. Det har blivit många olika sorters texter under åren. Vissa kortare och några längre, bland annat texten till Helgen som jag arbetade med under fyra år. Nu har jag gett ut Helgen som bok i egen regi med hjälp av Vulkan som är ett print on demandförlag. Den 12 november klockan 19:00 kommer jag till Frölunda bibliotek och berättar om hur denna process går till. Jag kommer då också att läsa ett stycke ur boken.

Helgen handlar om människor som gör så gott de kan utifrån de förutsättningar de har. Det är  november och ett stort område med snö är på väg in över Göteborg med omnejd. Fredagskvällen är strulig som vanligt hemma hos familjen Santana/Andersson med sjuka småbarn och spänt läge mellan Kristina och tonårssonen Simon. I Johanssons hus ter sig livet ganska lugnt men ändå märkligt för pensionärsparet Doris och Bengt. Mellan makarna Lindström råder en obehaglig stämning inför denna helg precis som inför alla andra helger. Deras två barn Hanna och Louise hanterar till en början den hemska situationen som de brukar göra. Monika Berglund gör sitt kanske tuffaste arbetspass på Östra sjukhuset dessa dagar och hemma hos det unga paret Berglund/Mohammed väntar Peter och Aisha på barnet som när som helst ska födas.

Väderomständigheterna denna helg gör att personer som egentligen inte skulle möta varandra nu ändå gör det. Och de möten som uppstår blir för vissa livsavgörande. För andra får det förödande konsekvenser.

A-C Kindmark

