Vilar i era outtröttliga händer

21 Okt

Göteborgsbaserade Khashayar Naderehvandis debutroman från i våras är inte ensam om de långa lite svårihågkomliga titlar som verkar vara en trend som satt sig. Nåja, titeln är vacker och de outtröttliga tolkar jag som oss läsare. Det är vi som ska förvalta den vindlande historien som Naderehvandi skänker vidare till oss. Berättelsen är uppbyggd kring en historia avlyssnad på en stor centraleuropeisk tågstation och den är så oemotståndlig att den tjuvlyssnande personen/berättaren inte kan motstå att följa efter den berättande resenären som i sin tur hört den hos sin frisör.Allt för att få höra upplösningen. I början av romanen får jag skärpa läsningen för att hänga med och sedan är det som om mina öron blir större och större och hörseln jobbar för fullt. Sedan bärs jag med av berättelsens våg och ska jag jämföra med någon annan författare får det bli Paul Auster. Det vackra Zornliknande omslagsfotot har författaren tagit i Kairo, så det är alltså Nilen som glittrar på bokens framsida. Ett av årets snyggaste bokomslag tycker jag.  / Anna

