Landet jag lämnar

27 Sep

9789137140520_200_i-kroppen-min-resan-mot-livets-slut-och-alltings-borjan[1]Ett sådant knivskarpt och vackert språk musikern och journalisten Kristian Gidlund har i sin bok I kroppen min. Han tar läsaren med på en två år lång sjukdomsresa i cancerland och beskriver det mesta en sådan resa innebär. De stora känslorna som sorg, ilska, aggression. De stora frågorna kring varför jag drabbats, vem är jag, vad är livet. Bloggen, som boken baserar sig på, blev terapi under sjukdomstiden. Gidlund skriver att han under sin sjukdomstid hade behövt en handbok i hur man klarar av sådant som att kroppen kommer att förfalla, livet kommer att ta slut, hantera saknaden efter barnet man aldrig kommer att få, vännerna man ska lämna, en älskad familj, det roliga, goda livet som övergett en.  Och I kroppen min är precis en sådan handbok. Han skrev den själv, till hjälp för så många andra, det är dessutom en handbok som räcker till för fler än dödligt sjuka, den rymmer livsfilosofi att ta till sig. Krsitian Gidlund hittar fram till naturen som den stora tröstgivaren, den gamla eken han kramar, hästen han lutar huvudet emot och får kraft ifrån, hästen vet på sitt tysta sätt, stjärnhimlen med sin oändlighet. Acceptansen inför vad som kommer att ske. På var och varannan sida trillar tårar ner på kinden på mig som läsare, för boken är så vacker. Kristian Gidlund dog i september 2013 /Carina

