Rymning med förhinder

20 Aug

Gunila Ambjörnson är barnboks- och manusförfattare som skrivit på tema tidsresor. I år har hon gett ut  vuxenromanen Från de inställda rymningarnas tid om barnboksförfattaren Edith Nesbit som skrev om tidsresor men hundra år tidigare. (Klassikern Huset Ardens gåta var en av mina favoriter….) Edith är samtida med sufragetterna i England. Hon är inte aktiv sufragett även om Mrs Pankhurst försökte få med henne i rörelsen. Edith protesterar på sitt eget sätt genom att vara allmänt anarkistisk och rymningsbenägen. En annan av hennes specialiteter är ett nästan tvångsmässigt versskrivande vid alla familjehögtider mm.  Dessa verser är inte alltid så uppskattade och jag minns att jag gärna hoppade över dem när de förekom i hennes barnböcker. Hon är medelpunkten i en stor familj som umgås med den tidens kändisar: H: G Wells och George Bernard Shaw. Hennes  make Hubert Bland är en man med stor aptit på kvinnor och det visar sig en bit in i romanen att han lever dubbelliv på mer än en front. Edith (eller E. Nesbit som hon kallar sig) är hur som helst mycket framgångsrik som barnboksförfattare och trots att familjens inkomster till största delen kommer från Ediths penna sörjer hon att hon aldrig blev erkänd som ”vuxenförfattare”.  Jag gillar den här romanen som ställer intressanta frågor, bland annat om priset man får betala för kärlek. Jag blir också nyfiken på den tidens England och hur man i vissa kretsar började tänka i nya banor kring samlevnad mm./ Anna

