Staden som hjärta

8 Aug

Zadie Smiths nya roman  NW är inte brett upplagd som Vita tänder och Om skönhet. I stället för för att t ex ha två familjer i centrum är det nu en stadsdel i London som är navet i berättelsen. Vi får förvisso följa fyra boende eller före detta boende i stadsdelen Caldwell i nordvästra London men skildringen är cut up-artad. När jag letar efter andra storstadsskildringar inser jag att Zadie Smith inte är ensam om att låta personerna  gå ut och in i varandras liv och låta det vara ett uttryck för staden och dess splittrade miljö. Smiths London är inte den tjusiga innerstaden utan en ruffigare sort där invånarna är en blandning folk från de gamla brittiska kolonierna och fattiga irländare. Klass och etnicitet är ett naturligt inslag i berättelsen utan att det görs någon affär av saken. Omslaget föreställer så vitt jag kan se ett hjärta integrerad i ett tunnelbanestystem vilket jag tycker är en välfunnen illustration till innehållet. Jag läser och njuter av Smiths språk och skicklighet som människoskildrare. Boken har dock ett stort fel – den tar slut efter ynka 342 sidor!/ Anna

