Leonard

22 Nov

Denna sagolika konsert kan bli helgens stora behållning.

Fick av en ren slump med mig en dvd-inspelning av Leonard Cohen; Live in London. Så när helgen kom så satte jag den i spelaren och sedan var jag fast framför min TV i nästan tre timmar. Så fantastiskt bra.  Bara man gillar Leonard Cohen det allra minsta så är det här den ultimata konserten. Allt är bara så bra, musikerna, kören, melodivalet och givetvis Cohen själv. Det är så samspelat mellan alla på scen och man ser verkligen hur underbart alla tycker det är att ingå i denna ensemble.

Tänk er, han är över 70 år när detta spelas in och han kör en tre timmar lång uppvisning som är bland det mest oöverträffade jag hört av honom och avslutar med att småspringa ut.  Detta efter att flera gånger blivit inapplåderad efter stående ovationer.

Har ni inte redan sett den, så gör det.

Tillägas kan att den konserten som han hade på Ullevi i somras var snarlik denna, det hade dock tillkommit några låtar på den senaste turnen och några av musikerna var nya.

Och som Per Hägred skrev i en recension efter sommarens konsert:

”Tänk att en liten farbror i hatt kan trollbinda så många. Om han så bara spelar mungiga”.

Anne-Lill

