Humoristiskt om dagens småbarnsföräldrars ängslan och nojor…

5 Okt

Jag har läst Fredrik Backmans Saker min son behöver veta om världen. Och jag tycker att det är en rätt kul pappa-bok som ringar in nutida idéer, tankar och fasor när det gäller barn och uppfostran. Jag kommer också att tänka på alla pappor man har sett och vuxit upp med genom åren; alla shorts, torra skämt och försök att vara fräcka och hänga med… Jag skrattar högt. Till exempel när Backman beskriver hur hela hans vardag har kommit handla om ”bajslogistik”, eller när han jämför 70-tals-föräldrarna med 2000-tals-föräldrarna:

Lät oss äta kanelbullar till frukost? Lät oss sitta i baksätet utan bilbälte?  Tog LSD när du var gravid? ”Meh snälla du vi v-i-s-s-t-e ju inte. Det var på 70-talet du vet. Det var faktiskt inte farligt då!” Men min generation vet, okej? Vi vet ALLT!  Så om någonting går åt skogen med din uppväxt så är jag ansvarig. Det kommer aldrig att hålla juridiskt att jag handlade i god tro. Jag kunde ha googlat liksom. Jag borde ha googlat. Herregud, varför googlade jag inte?

Bokens kapitel börjar samtliga med: Saker min son behöver veta om… och så kommer till exempel: Ikea, att starta band, varför den där Felicias mamma är sur på mig… Författaren delar med sig av sina livskunskaper: hur man klarar Monkey Island 3 eller hans eget recept på friterad snickersglass… Men boken har också allvarliga stråk som handlar om en nybliven förälders alla känslor, och framförallt kärleken till sonen.

Fredrik Backman skriver i tidningarna Café, Vi föräldrar och Metro. Han är känd för sin blogg på café.se och och just nu även aktuell med romanen En man som heter Ove. /Elin

 
 
