Serieromanen: Hungerhuset: en spökhistoria

3 Okt

Jag fastnar direkt. Det är enkelt, rent, avskalat och svindlande läskigt. Loka Kanarps (tecknare) och Carl-Michael Edenborgs (författare) serieroman Hungerhuset är en spökhistoria om två systrar, Elsa och Fredrike, som vantrivs hos sina fosterföräldrar och rymmer till ett ödehus i skogen. Jag följer med systrarna från fosterföräldrarnas egoistiska tillställning mot det hungriga bottenlösa huset i skogen. Huset: en i konsten och psykologin vanligt  förekommande symbol för jaget eller kroppen, här uppträder det som i en mardröm eller i en klassisk skräcksaga. Bilderna går i sand, äggskal, brandgult och svart svart svart. Jag vill inte avslöja för mycket men framförallt gillar jag slutet: det ger den där hisnande känslan som effektfull skräck ofta ger, och samtidigt är det otäckt på det där existentiella, gränslösa sättet. Se boktrailern här!

Läs även Loka Kanarps andra serier: Till mina vänner och ovänner och Pärlor och patroner: 60 historiska kvinnoporträtt,
samt hennes blogg.

/Elin

