Boken alla talar om…

16 Jul

Häromsistens ertappade jag en vän försjunken i en bok då jag varit och köpt kaffe medan hon väntat vid cafébordet. Det var Himmelsdalen av Marie Hermansson och min vän förklarade att hon hade svårt att slita sig. Den är, menade hon, förutom väldigt bra även mycket lättläst och spännande. Någon vecka senare börjar min bror prata om samma bok på en familjemiddag. Han hade också blivit fascinerad och enligt honom var den även filosofiskt och psykologiskt intressant. Själv tycker jag att boken är allt detta: spännande, lättläst och intressant. När Hermansson var här hos oss på biblioteket för att, bland annat, berätta om Himmelsdalen sa hon att det är rätt svårt att säga något om den eftersom man lätt avslöjar för mycket då. Jag håller med. Det här är en thrilleraktig roman med oväntade vändningar och, liksom detektivromanen, som ett pussel man som läsare måste lägga. Malou intervjuade Hermansson i Efter tio på tv 4, och intresserade sig både för det speciella sätt idén till romanen hade uppkommit och Hermanssons bildframkallande språk. Idén till Himmelsdalen fick Hermansson när hon spelade World of Warcraft och i tv-spelet befann sig i en trång dal. Hon fick då en bild av en dal i sitt huvud. Efter det började hon att söka efter denna dal i verkligheten genom att använda sig av Google Earth och fann den i Schweiz. Liksom Malou tycker jag att Himmelsdalen är väldigt bildframkallade, liksom filmisk, vilket jag gillar. En läsupplevelse ni inte får missa, så om ni inte redan läst boken kan ni reservera den här. /Elin

