Bloggen som blev en bok som…

25 Jan

I min barndoms kök fanns inte så många kokböcker. De viktiga var ungefär Vår kokbok och Hemmets kokbok och den stora matgurun var Hiram alias Märta Huldt.  I år skulle Hiram fyllt 100 och Gastronomiska akademin har utlyst ett Hiramår och ett årligt Hirampris. Hon var dess första kvinnliga ledamot och matredaktör på Svenska Dagbladet.  Hennes recept var personliga och hon illustrerade dem själv med figuren Fru Bråttom.  Hirampriset tilldelas en person som i hennes anda gjort insatser  för genuin, oprententiös och lustfylld matlagning i vardagen och i hemmet, samt verkar för den vackra måltiden. I år är denna person Lotta Lundgren känd från TV-serien Landet brunsås och bloggen Om jag var din hemmafru som förra året även resulterade i en ovanligt läcker kokbok med samma namn. Motiveringen lyder: Lotta Lundgrens förhållningssätt till mat är lustfyllt och fritt från konventioner. Hon verkar gå på gudomlig intuition och med stil, grace och en stor portion humor förmedlar hon sin kärlek till maten. Resultatet är snyggt, inspirerande och manar till nytänk i det egna köket – både till vardag och fest.”Ibland kan man känna ett starkt släktskap med en annan skribents penna, och med Hirams röst klickade jag direkt. Hennes gränslösa humor och rolighet bränner rakt genom papperet. Hirams attityd till matlagning har varit en stor inspiration. Hon är den matprofil jag känt allra störst släktskap med, och därför är det här priset oerhört stort för mig.” säger Lotta Lundgren. Eftersom jag fick boken i julklapp kan jag intyga att hon är väl värd sitt pris. Förutom att de recept jag testat var mycket goda är hon rolig och en härlig berättare vars historier kan bidra till samtalet  kring matbordet. Vill man gå direkt till Hirams recept har en samling av hennes bästa också getts ut lagom till Hiramåret. Det är journalisten och författaren Milena Bergquist som samlat dem under titeln Hirams bästa kokbok. /Anna

