Bokåret 2011…

9 Dec

…..har varit innehållsrikt om man bläddrar igenom alla våra blogginlägg för i år. Så här års börjar det bli dags att sammanfatta och skriva  listor på årets bästa och viktigaste böcker. Snabbt inser jag att jag läst deprimerande få av de böcker man ”ska” ha läst eller skulle vilja läsa. Men det är bara att inse sina begränsningar och se fram mot bokvåren (redan nu kan man börja bläddra i svensk bokhandels digra vårboknummer). Om jag skulle framhålla några av de böcker som jag verkligen läst i år så måste det trots allt bli Knaussgårds Min kamp-projekt som inte går att komma förbi. En annan av de böcker som det talats och skrivits mycket om i år är Johanthan Franzens Freedom. Den var min huvudsakliga sommarläsning (eftersom den är en riktig tegelsten till bok). Fastän det gått ett halvår sedan  lever den amerikanska (svenskättade) medelklassfamiljen Berglund från Minnessota kvar med sina starka karaktärer. Någon recensent skrev att boken är 2000-talets Krig och fred och jag kan bara hålla med. Familjens liv blir en spegling av det amerikanska samhället där  friheten  hyllas i alla sammanhang. Synd bara att någons frihet ofta blir den andres ofrihet…. Generationsmotsättningarna står som spön i backen men i slutat anar man en slags försoning. Nu gäller det bara att försonas med tanken på alla de där  böckerna som står kvar i bokhyllan, olästa.
/Anna

