Att höra röster

28 Okt

Enligt en undersökning jag hörde talas om för något år sen är det inte  ovanligt att höra röster. Röster inuti huvudet alltså. Så många som 1 av 25 gör det regelbundet. De flesta röster är snälla och hjälper dem som lyssnar. De som har ett lyckligt liv med en positiv livssyn tolkar rösterna som någonting som hjälper dem att må bra. Blir man rädd för sina röster är det något som inte stämmer…

En dåre fri av Beate Grimsrud från förra året handlar just om detta. (Först nu har jag läst denna alldeles fantastiska bok men ibland blir böckerna liggande i att läsa-högen). Huvudpersonen Elis röster är inte snälla. Dom säger åt henne att slå sönder, skära sig, gå ut mitt i vintern utan skor och andra saker som gör hennes redan svåra liv värre. Dessutom hör hon röster inte bara från en utan fyra olika personer..

Eli lever alltså med en allvarlig psykisk sjukdom. Samtidigt är hon en högfungerande författare som framträder i radio, på författarturnéer och vinner litterära priser. Hur detta går ihop gestaltas och förklaras på ett genialt sätt i boken. Har man själv haft en psykotisk person i sin närhet ger den här boken relief åt en sjukdom som annars kan tyckas vara bara grym och outhärdlig. Elis liv liknar Beate Grimsruds eget i mångt och mycket men så här har hon sagt i en intervju: ”För mig är det som är innanför två bokpärmar ett konstverk. Sen har jag erfarenheter nog att skriva om det jag skriver. Annars hade jag ju inte gjort det.”

/Anna

